Europejski Dzień Logopedy
6 marca obchodzimy Dzień Logopedy – święto wszystkich specjalistów, którzy pomagają nam dbać o naszą mowę i komunikację. Dzień ten obchodzony, jest aby uświadomić społeczeństwu, jak ważna jest pomoc logopedyczna w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych. W naszej szkole postanowiliśmy uczcić go organizując przegląd wiersza logopedycznego „Gimnastyka dla języka” dla uczniów klas młodszych. W przeglądzie wzięło udział 25 uczniów z klas II i III, oraz Oddziału przedszkolnego. Wszystkie dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym trudnym wyzwaniem, za co otrzymały pamiątkowe dyplomy i trochę słodkości. Osoby wyróżniające się pod względem poprawności wymowy oraz dykcji, komisja nagrodziła drobnymi upominkami. Wśród tych osób znalazły się:
- z Oddziału Przedszkolnego: Natalia Bratos, Andżelika Toporowska, Bartosz Stańko i Marcel Zasada;
- z klasy II: Milena Tudruj, Zuzanna Kalicka, Magdalena Nowak i Amelia Nowak;
Z klasy III: Paweł Stępniak, Wiktoria Gorajek, Maryna Tarkhova, Klaudia Borowiecka i Oliwia Zams.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i dziękujemy za trud włożony w przygotowanie do występu, a także zachęcamy do dalszej pracy nad kształtowaniem pięknej polskiej mowy.
A z mojej strony jako logopedy szkolnego, jeszcze kilka słów odnośnie obchodzonego dzisiaj święta.
Historia święta sięga lat, kiedy zaczęto dostrzegać, jak istotne dla rozwoju człowieka są problemy z mową. Wraz z rosnącym zainteresowaniem rozwojem dziecka oraz terapią mowy, zaczęto promować tę specjalność. Dzień Logopedy przypomina o roli komunikacji w życiu codziennym. Obchody mają na celu także edukację i zwiększenie świadomości na temat dostępnych form pomocy. Logopeda pełni niezwykle ważną rolę w społeczeństwie, pomagając osobom w poprawie ich zdolności komunikacyjnych. Praca logopedy obejmuje diagnozowanie oraz terapię zaburzeń mowy i języka. Specjaliści ci pomagają zarówno dzieciom, jak i dorosłym w radzeniu sobie z trudnościami w wymowie, rozumieniu czy pisaniu. Wczesna interwencja logopedyczna może mieć ogromny wpływ na dalszy rozwój osoby. Logopedzi nie tylko zajmują się poprawą mowy, ale także wspierają rozwój emocjonalny pacjentów. Ich praca jest kluczowa dla poprawy jakości życia i poczucia pewności siebie.
Trudności w mowie mogą mieć różne przyczyny i objawy. Najczęstsze problemy to jąkanie, seplenienie, opóźniony rozwój mowy, a także trudności
z artykulacją dźwięków. Takie zaburzenia mogą wpłynąć na jakość życia, poczucie pewności siebie oraz rozwój społeczny dziecka. Wczesna diagnoza
i terapia logopedyczna mogą znacznie poprawić sytuację.
Rozwój mowy i języka ma bezpośredni wpływ na naukę czytania i pisania. Dzieci, które mają trudności w artykulacji, mogą mieć również problemy z poprawnym czytaniem i pisaniem. Logopedia wspomaga rozwój tych umiejętności poprzez ćwiczenia fonematyczne, które pomagają w rozpoznawaniu dźwięków i liter. Dzięki terapii logopedycznej dzieci mogą
łatwiej opanować techniki czytania i pisania. Wczesna interwencja logopedyczna zwiększa szansę na sukcesy w nauce szkolnej. Terapia mowy jest więc istotnym elementem w edukacji wczesnoszkolnej.
Kiedy warto udać się do logopedy?
1. Brak gaworzenia – dziecko nie wydaje dźwięków po 6. miesiącu życia.
2. Opóźniony rozwój mowy – dziecko mówi mało lub wcale po 2. roku życia.
3. Nieprawidłowa wymowa – np. seplenienie, rotacyzm (nieprawidłowa wymowa „r”).
4. Problemy z rozumieniem mowy – dziecko nie reaguje na polecenia adekwatnie do wieku.
5. Wady zgryzu, oddychanie przez usta – mogą wpływać na wymowę.
6. Jąkanie, trudności w płynności mowy – powtarzanie sylab, blokady mówienia.
7. Nosowanie – mowa zbyt nosowa, niewyraźna.
8. Nieprawidłowe połykanie – np. podczas jedzenia język wypycha zęby.
9. Problemy ze słuchem – np. po częstych zapaleniach uszu.
10. Po urazach neurologicznych – np. udar, uraz głowy, afazja.
Terapia logopedyczna jest procesem, który może potrwać przez kilka miesięcy, a czasami nawet lat, w zależności od stopnia trudności problemu. Efektywność terapii zależy od zaangażowania pacjenta oraz regularności ćwiczeń.
Kluczową rolę w terapii logopedycznej dziecka odgrywają jego rodzice. Ich zaangażowanie i regularne ćwiczenia w domu mogą znacząco przyspieszyć postępy w terapii. Logopeda powinien współpracować z rodzicami, udzielając
im wskazówek, jak efektywnie pomagać dziecku. Regularność ćwiczeń w domu jest niezbędna, aby osiągnąć trwałe efekty. Rodzice powinni również wykazywać się cierpliwością, gdyż proces poprawy mowy może zająć trochę czasu. Wspólna praca rodziny i logopedy zapewnia najlepsze rezultaty terapii.
Dlatego ze swej strony gorąco zachęcam wszystkich rodziców do współpracy ze szkołą oraz do wspólnych ćwiczeń z dzieckiem w domu.
Logopeda szkolny
mgr Joanna Gorajek