MLegitymacja jest częścią aplikacji opracowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Aplikacja ta pozwoli pobrać mLegitymację na telefon na podstawie danych autoryzacyjnych wydawanych przez szkołę uczniowi, któremu wcześniej wydano tradycyjną legitymację szkolną.
mLegitymacja to uzupełnienie fizycznej (papierowej) legitymacji szkolnej – cyfrowa kopia, wyświetlana w smartfonie. Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z tradycyjnych dokumentów. Nie tylko podczas kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina.
mLegitymacja daje prawo do otrzymania dodatkowych, przysługujących uczniom, zniżek. Jej wydawanie umożliwia obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie
świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
mLegitymacja może być wystawiona chętnemu uczniowi na wniosek jego rodziców.
Co należy zrobić aby otrzymać mLegitymację:
1. Złożyć w sekretariacie wniosek do dyrektora szkoły o wydanie mLegitymacji. (druk wniosku dostępny na stronie internetowej szkoły lub w sekretariacie)
2. Załączyć poprzez dziennik elektroniczny w zakładce dane ucznia zdjęcie legitymacyjne w formacie JPG lub JPEG w rozmiarze do 5 MB (można skorzystać z bezpłatnego generatora do mLegitymacji dostępnego na stronie internetowej https://passport-photo.online/pl/zdjecie-do-mlegitymacji)
3. Pobrać Aplikację mObywatel
4. Odebrać z sekretariatu jednorazowy kod QR oraz hasło umożliwiające aktywację usługi. Aplikacja może być aktywowana tylko na jednym urządzeniu mobilnym w ciągu 30 dni od momentu wygenerowania w systemie.
5. Aktywować usługę mLegitymacja w tym celu, należy:
- uruchomić Aplikację mObywatel i zalogować się do niej;
- wybrać opcję dodaj mLegitymację;
- zapoznać się z informacją o procesie aktywacji mLegitymacji;
- zapoznać się z regulaminem i zaakceptować go;
- zapoznać się z klauzulą informacyjną przetwarzania danych;
- wyrazić zgodę dla systemu Android na używanie zasobów systemowych (jeśli taka zgoda nie była jeszcze udzielona);
- wprowadzić (zeskanować) kod QR otrzymany w szkole;
- wprowadzić kod aktywacyjny otrzymany w szkole;
- zatwierdzić komunikat i wczytać dane legitymacji do Aplikacji mObywatel.
Do uruchomienia aplikacji konieczne jest urządzenie z systemem Android minimum 6.0. MLegitymacja wydawana/udostępniana jest do 14 dni od dnia złożenia poprawnego wniosku.
W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji – z powodu np. uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.
Instrukcja dla ucznia ze strony ministerialnej
Regulamin usługi mLegitymacja szkolna w Aplikacji mObywatel
https://www.mobywatel.gov.pl/mobywatel.ios.mlegitymacjaszkolna.regulamin.1.0.0.pdf